fbpx Skip to main content

Istnieje wiele sposobów na odchudzanie. Nie wszystkie jednak są zdrowe, a już na pewno nie są rekomendowane przez dietetyka. 82% osób, które podejmują próbę odchudzania, robiło to już w przeszłości. Jednym z polecanych sposobów na zdrowe odchudzanie jest właściwa dieta, oparta o nowe nawyki żywieniowe. Z jej pomocą chudniesz w oczekiwanym czasie, jednak musisz pamiętać o kilku ważnych rzeczach. Jakich? Jesteś ciekaw jak zacząć odchudzanie? Koniecznie przeczytaj ten wpis.

 

Czy wiesz, że można schudnąć i jednocześnie zadbać o to, by wszystko odbywało się z naciskiem na zdrowe odchudzanie? Dziś opowiem Ci jak to zrobić. Podam też 7 sposobów, które rekomenduję osobom odchudzającym się, kiedy zależy im na zdrowym zrzuceniu wagi.

 

Strategia, o której mówię, polega na wprowadzeniu nowych nawyków. Wiem, że o tym mówią wszyscy, ale musisz wiedzieć, że bez tego nie ruszysz. Choćbyś nie wiem, jak magiczne pomysły stosował, to zajadanie się wysoko przetworzonymi produktami w towarzystwie kolorowych napojów gazowanych – nie przybliży Cię do upragnionego celu, jakim jest zrzucenie zbędnych kilogramów. 

 

W części poświęcone skutecznym sposobom na zdrowe odchudzanie odniosę się do tego, co sprawdza się wśród osób, z którymi pracuję. Zresztą wszystko, co tu znajdziesz, wynika z praktyki zawodowej. Przedstawię Ci też kilka pomysłów na to, jak trzymać się swojej diety, kiedy kusi Cię, aby wrócić na stare tory.

 

Z tego artykułu dowiesz się

  • Co motywuje nas do odchudzania?
  • Zdrowe odchudzanie – co to właściwie jest?
  • Jak mądrze się odchudzać?

 

Równocześnie podzielę się z Tobą sprawdzonym pomysłem na deser, który możesz samodzielnie przygotować we własnym domu bez zewnętrznych firm cateringowych. To będzie coś, co szybko przygotujesz ze składników, które prawdopodobnie masz nawet teraz w swoim domu.

 

sposoby na odchudzanie się

Co motywuje nas do odchudzania?

Jeżeli ktoś decyduje się na odchudzanie, to znaczy, że podjął decyzję o zmianie. Być może jesteś właśnie w tym momencie? Musisz wiedzieć, że bez świadomej decyzji nic nie osiągniesz, a cały Twój wysiłek może pójść na marne przy pierwszej wątpliwości. Dlatego, jeśli nie jesteś na 100% pewien tego, że chcesz schudnąć i  nie jesteś gotowy na zmianę nawyków, a przy tym określone wyrzeczenia, to może lepiej poczekaj na właściwy moment. 

Po co? Aby nie obwiniać się później za porażkę. Tak, wiem! Nikt nie lubi przegrywać i właśnie dlatego Twoje nastawienie jest tak niesłychanie ważne!

 

Zdrowe odchudzanie – co to właściwie jest?

Kiedy chcemy zacząć od tego, czym jest zdrowe odchudzanie, to prawdopodobnie przed Twoimi oczami pojawia się zestaw: soczyście zielonej sałaty, mięsistych pomidorów, chrupiących rzodkiewek i kruchego selera naciowego, który tryska sokiem przy każdym uderzeniu nożem. Zgadłam? Może jednak widzisz jakiś koktajl ze świeżych sezonowych owoców, albo jarmuż? 

Tak, wiele osób widzi liście sałaty i korzenie warzyw, które oznaczają tylko jedno – odchudzanie!

Tymczasem jak rekomenduję skupienie się nie tylko na tym, aby szybko zrzucić 8-15 kilogramów, gdy chcemy poprawić sylwetkę. Polecam Ci pozbycie się nadprogramowego tłuszczyku i jednoczesne skupienie się na tym, by na stałe poczuć się lekko, atrakcyjnie i wyjątkowo bez efektu jo-jo. 

skuteczna dieta na odchudzanie

 

Jak mądrze się odchudzać?

Za moment podam Ci 7 sprawdzonych sposobów na zdrowe odchudzanie. Przeczytaj je uważnie. Zanotuj najważniejsze kwestie, bo dzięki temu łatwiej Ci będzie zabrać się za zrzucanie wagi. Gotowy? Zaczynamy!

 

  1. Wybierz dietę dostosowaną do trybu życia

Główną przyczyną sukcesu osób odchudzających jest stosowanie dobrze zbilansowanej diety, która oparta jest o to, jak wygląda ich codzienna aktywność. Ponieważ w momencie, gdy ktoś prowadzi siedzący tryb życia, jego zapotrzebowanie kaloryczne jest zupełnie inne, aniżeli osoby, która przez 4-5 godzin w ciągu dnia jest w ruchu. Jeśli więc decydujesz się na to, by schudnąć, warto, abyś wybrał dietę dostosowaną do Twojego trybu życia. 

 

Redukcja masy ciała nie odbędzie się też tylko i wyłącznie na podstawie zmiany sposobu przygotowywania posiłków. Tutaj zdecydowanie trzeba włączyć aktywność fizyczną, która pozwoli Ci zachować trzeźwy umysł, odstresować się, zmienić otoczenie i skupić się na tym, by maksymalnie wykorzystać proces odchudzania.

Co jeśli do tej pory Twoja aktywność fizyczna opierała się tylko na dreptaniu po domu od jednego pokoju do drugiego, albo z domu, do samochodu i do pracy? Tu zdecydowanie zalecam zmiany!

Oczywiście nikt nie wymaga od Ciebie, abyś jutro wystartował w biegu na 5 km. Zacznij od codziennych spacerów. Później przejdź do marszobiegów, a kiedy nabierzesz sił, by zacząć biegać – wtedy przejdź na interwały. Działają cuda!

 

  1. Zapisz cel, jaki chcesz osiągnąć

Podjęcie decyzji o odchudzaniu się, to jedno. Trzeba też jasno określić cel, który będzie mierzalny. Dlatego też po pierwsze zapisz swój cel na kartce. Tak! Na kartce, w notesie, w kalendarzu. Generalnie tam, gdzie w każdej chwili będziesz mógł zajrzeć. Po drugie napisz, ile kilogramów chcesz zrzucić dzięki zdrowej diecie. Po trzecie wyznacz konkretny horyzont czasowy, by móc sprawdzić jak idzie Ci realizacja tego celu. 

Brzmi skomplikowanie? Wcale nie! Nie ma nic skuteczniejszego, przy wspomaganiu procesu odchudzania. Jeżeli dołożysz do tego tablicę pomiarów, w której regularnie zaznaczysz swoje wyniki, to już jesteś w grupie 80% osób, które mają szansę na osiągnięcie swojego celu. Wiem, co mówię!

 

dania na odchudzanie się

 

  1. Zjedz słonia po kawałku

Jeśli znasz już swój cel odchudzania się, to prawdopodobnie wiesz, że nie da się go osiągnąć w 7, lub 21 dni. A jeśli ktoś Cię do tego próbuje przekonać, to lepiej od niego uciekaj.

Wiem, że większość osób przeraża myśl o tym, że z dnia na dzień mają przestać kupować swoje ulubione sery, słodycze, czy jogurty. I spokojnie nikt nie każe Ci od razu całkowicie wyeliminować ze swojego życia wszystkich produktów, które lubisz. Wręcz przeciwnie. Dobra dieta pozwoli Ci włączyć produkty, które masz w domu do przygotowania nowych potraw.

 

To co z tym słoniem? Po kawałku. Powoli. Bez rewolucji. Dlaczego tak? Pewnie znasz to powiedzenie – słonia nie da się zjeść w całości! I dokładnie tak samo jest z dietą. Można to zrobić małymi krokami. Zresztą ten sposób działania pozwoli Ci podejść do każdego tematu. To najlepsza metoda. Dzięki temu Twoje samopoczucie podczas odchudzania będzie znacznie lepsze, niż gdybyś miał pewnego dnia pożegnać się jednocześnie ze wszystkim tym, co kochasz. 

To też Ci muszę powiedzieć. Może Cię to zdziwi, ale Twoja dieta może zawierać desery. Tak! Dietetyk podrzuca takie pomysły. A co byś powiedział na czekoladowy shake (który smakuje podobnie jak ten z McDonalds) w wersji, którą poleca dietetyk?

 

Oto przepis dla Ciebie. Spróbuj.

– ⅔ szklanki (150 g) mleka spożywczego 2% (lub napoju roślinnego)

– 1 banan (120 g)

– 1 łyżeczka erytrytolu (5 g)

– 1 łyżeczka kakao (5 g)

 

  1. Banana pokrój i zamroź (możesz pominąć ten etap i użyć świeżego banana, jednak gdy użyjesz mrożonego banana wtedy wyjdzie fajna lekko lodowa konsystencja).
  2. Składniki zblenduj.

Składniki podane są na 1 porcję 215 kcal.

 

dietetyczne dania

 

  1. Poszukaj aktywności fizycznej

Kiedy człowiekowi zależy na tym, by schudnąć, w sposób zdrowy na stół oprócz smacznych posiłków – dobranych według zapotrzebowania kalorycznego – wjeżdza też aktywność fizyczna. Tak! Bez tego Twój proces zrzucania zbędnych kilogramów będzie dłuższy, a być może nawet nieskuteczny. Pomyśl o tym!

Jeśli masz taką możliwość możesz skorzystać z indywidualnego treningu ze specjalistą lub zajęciach grupowych. Zasada jest taka: Im więcej ruchu tym lepiej, bo to przyspieszy Twój proces odchudzania.

Zobacz, może spodoba Ci się:

  • nordic walking, 
  • basen, 
  • bieganie, 
  • rolki,
  • rower.

zdrowe produkty dieta

 

  1. Bądź wytrwały w dążeniu do celu

Myślę, że głównym zadaniem osoby, która chce schudnąć (oprócz stosowania się do nowych nawyków żywieniowych), jest trzymanie się harmonogramu. Plan posiłków stanowi właśnie taki harmonogram. Gotowa dieta działa w taki sposób, że Ty masz wszystko podane jak na tacy. Nie trzeba nad niczym kombinować. Nie trzeba nic liczyć i sprawdzać. Wystarczy skupić się na celu.

 

Może zapytasz teraz “po, co trzymać się czegoś, co nas poniekąd trochę ogranicza?” A właśnie po to, by to dawało nam poczucie funkcjonowania w pewnych ramach. Dzięki temu skupiasz się maksymalnie na swoim celu i nie będziesz już nigdy błądzić po drodze, jak podczas zakupów w nowym markecie.

 

Wiele osób w czasie procesu odchudzania ma chwile zwątpienia. To naturalne! W końcu człowiek zaczyna nowe życie. Przeciera nieznane sobie szlaki. Czasami nawet uczy się na nowo robić zakupy, by wybrać zdrowe produkty. I wiesz co? Nie ma w tym nic złego! 

 

Nawet jeśli któregoś dnia Twoja “micha nie będzie czysta”, bo zjesz o 4 kawałki ciasta więcej, niż zakładałeś, to nic się nie stanie. Kolejnego dnia wracasz na swój tor i dalej realizujesz wyznaczony cel. Brzmi dobrze, prawda?

owoce i dieta

  1. Nie rób nic wbrew sobie

Badania pokazują, że zdaniem samych podopiecznych, którzy decydują się na odchudzanie – przyczyną pojawienia się u nich nadwagi lub otyłości jest:

  • Nieregularność posiłków.
  • Nieprawidłowe nawyki żywieniowe.
  • Brak aktywności fizycznej.
  • Słodycze.
  • Zbyt duże porcje.
  • Fast foody.
  • Napoje słodzone.
  • Antykoncepcja.
  • Leki.
  • Problemy osobiste.
  • Choroby współistniejące.

 

Nawet powolna eliminacja części tych przyczyn może powodować dyskomfort. W końcu u większości osób zmienia się przecież nie tylko model żywienia, ale i styl życia. Właśnie wtedy czasami pojawia się osłabiona wola. Jeśli do tego dojdzie też jakiś stresujący dzień, duży wysiłek fizyczny, jakaś nieciekawa sytuacja w życiu prywatnym, to pojawia się okazja do powrotu do dawnych nawyków.

Im bardziej człowiek jest zmęczony, tym bardziej podatny jest też na poddawanie w wątpliwość swojego celu. W takich chwilach czasami jednak warto dać sobie więcej luzu.

Jeśli czujesz, że potrzebujesz odpoczynku. Zrób! Odpocznij. Wyśpij się, skup swoją uwagę na czymś innym niż samo odchudzanie, bo nie ma nic gorszego niż robienie czegoś wbrew sobie. I wiesz co? Nie obwiniaj się, z tego powodu, że potrzebujesz odpocząć.

Słuchaj swoich reakcji. Twoje ciało mówi więcej, niż Ci się wydaje.

regeneracja a dieta

 

  1. Bądź uważny!

Choć wiele osób nie zakłada porażki, kiedy zaczyna się odchudzać, to jednak trzeba pamiętać, o tym, że tylko 18% osób podchodzi do tego procesu po raz pierwszy. Reszta ma za sobą już jakieś nieudane próby odchudzania. I teraz jeśli to czytasz, to masz już pewną przewagę, bo jesteś tego świadomy. I dzięki temu możesz przygotować się na to, co może Cię spotkać. 

Zobacz, za moment poznasz czynniki wpływające na spadek motywacji podczas procesu odchudzania. Na co trzeba uważać? Wiele osób zniechęca się do dalszego odchudzania dlatego, że:

  • nie widzi efektów, albo wydaje im się, że ich nie ma, bo spodziewały się ich już po 7 dniach,
  • pojawiły się u nich odstępstwa od diety,
  • odczuwają głód,
  • czują się dziwnie, bo odstawiły cukier.

 

Skuteczna dieta odchudzająca pomoże Ci wyeliminować te demotywatory. Zdrowy sen, regeneracja, pozytywne nastawienie i usunięcie ze swojej diety cukru rafinowanego pozwolą Ci łatwiej przejść proces odchudzania. Wiem, bo sama kiedyś byłam w tym miejscu.

 

Na zakończenie chciałabym podkreślić jedną rzecz. 

Pamiętaj, że nie stawiam Cię przed wyborem albo jeść codziennie fast foody, albo tylko sałatę. Zdrowe odchudzanie pozwoli Ci zachować balans. Zakładam, że można się odchudzać i jednocześnie pozwolić sobie na smaczne dania, pyszne desery i różnorodność w posiłkach. Dlatego też jako dietetyk jestem tu dla Ciebie i podpowiadam Ci jak skutecznie zabrać się za odchudzanie z sukcesem.

Jeśli czujesz, że to jest odpowiedni moment dla Ciebie – odwiedź sklep z dietami. Jestem przekonana, że znajdziesz tam coś dla siebie! Ja ze swojej strony gwarantuję Ci, że Twoje posiłki nie będą niesmaczne i monotonne. 

Skąd mam taką pewność? Bo zaufało mi już +3000 osób. Ty też możesz odnieść sukces!

Drukuj